ЛИНКС Бюлетин - Брой 8
Обратно
20.12.2011
Коледното пазаруване
Кампанията около коледното пазаруване не рядко е един от най-достоверните показатели затова накъде се движат потребителските нагласи. На прага на втора криза, както твърдят многобройни източници, потреблението в двата месеца преди Коледа ще даде индикации на бизнеса какво може да очаква през следващата година.
Резултатите на официалната статистика за миналата коледна кампания, показаха над 10% процента спад в оборотите през последните седмици на 2010, в сравнение с предходната 2009-та. В края на октомври 2011-та г. Маркет ЛИНКС проведе национално-представително проучване сред 1200 жители на страната, резултатите от което показват по-скоро запазването на тенденцията на свиване на потреблението, каквато се наблюдава и в най-развитите западни икономики. Първите данни, потвърждаващи горния извод са близо 10% по-висок дял на българите, които заявяват, че ще пазаруват по-ограничено в сравнение с тези, които смятат да отделят повече средства през настоящата година. В допълнение близо ? от всички заявяват, че няма да пазаруват подаръци за Коледа, като основната част от тях (63%), или почти всеки трети, посочва като причина липсата на финансова възможност.
Самостоятелните търговски обекти са предпочитаното място за пазаруване на подаръци за половината от българите. След тях, с много близки стойности, се нареждат хипермаркетите (най-малко посочвани в София) и моловете.
Резултатите дават ясна картина на съществуващите модели на пазаруване в различните типове населени места. Жителите на София и големите градове имат значително по-разнообразен подход при избора си на място за пазаруване. В сравнение с жителите в останалите градове и селата, те по-често посочват по-модерните форми на търговия като мол и аутлет, но най-съществена изглежда разликата по отношение на купуването на подаръци през Интернет.
Спецификите на различните типове населени места показват още, че въпреки, че населението на София и сумарно на останалите пет големи града (Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора) е еднакво, в столицата ще бъдат изразходвани 38% повече средства за подаръци. Значимите различия в статуса на жителите на София и останалата част от страната са ясно отличими и поради факта, че делът на населението на столицата е около 18% от всички българи, докато покупките на нейните жители вероятно ще представляват над 23% от оборота по време на коледната кампания.
По този показател най-нисък резултат имат живеещите в селата с 22% от всички покупки на коледни подаръци при 28% дял от населението на страната. Жителите на селските райони смятат да изразходват средно по 117 лв. като сумата нараства при жителите на градовете и отново е най-висока за София - 192 лв. или с 64% повече в сравнение с първата.
По отношение на периода на пазаруване не се очакват изненади и търговците могат да очакват най-висок клиентопоток в периода след 15 декември (57%), а най-вероятно пикът ще бъде след 20-ти. Едва 6,7% посочват, че смятат да направят своите коледни покупки в края на ноември. Докато останалите 1/3 ги планират за първата половина на декември.
Регистрираните в проучването нагласи са пряк индикатор за намаляваща покупателна способност на населението и все по-ограничено потребление на стоки и услуги. Всичко това е подсказва, че предстоящата коледна кампания отново ще бъде много сериозно предизвикателство и за търговците и за производителите.
Добромир Живков, Маркет ЛИНКС
Представените данни са от национално-представително проучване, сред 1200 лица над 15 г., проведено от Маркет ЛИНКС през месец октомври 2011 г.